Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2013 16:24 - "Аз съм Хуакин"- Родолфо Гонсалес. "Чикано" поезия.
Автор: whitebarde Категория: Политика   
Прочетен: 1273 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 10.06.2013 16:27


 
Хуакин съм аз.
В свят на хаос изгубен.
В общество-въртоп пленен.
Унизен.
От манипулации подтиснат.
Унищожен.
От модерното общество отритнат.
Победен.
Предците ми изгубиха  икономическата война
но друга спечелиха- културата оцеля. 

"Аз съм Хуакин"- Родолфо Гонсалес. 1967 г.




Чиканизмът е културно течение, което се формира през 30-те години в южните части на САЩ в средите на мексиканските имигранти. Четирите основни теми на чикано творчеството са: 1. Съзидателната сила на земята и работата по нея.2. Политически промени, постигнати чрез общи усилия. 3. Силни семейни връзки. 4. Изпълнено със спиритуализъм артистично въображение и отражението му в изкуството

"Чикано" поезията отразява живота на латиноамериканските имигранти в САЩ. Латиносите се сблъскват с маргинализация, расизъм, често остават разочаровани, с унищожени мечти. Много чикано поети се обръщат към миналото величие на индианските цивилизации и разработват темата как наследниците на тези велики цивилизации днес живеят в нищета и са експлоатирани както в чужди държави, така и в собствените си.


Чикано поетесите особено силно навлизат в темата за маргинализацията. Те прибавят феминистки оттенък в чикано поезията и разработват такива теми като секуалното посегателство над жените от долните класи, маргинализацията, липсата на права и подкрепа за латиноамериканските жени.

Родолфо "Корки" Гонсалес (30 юни, 1928 – 12 април, 2005) е американски поет, политически активист и боксьор от мексикански произход. Организатор на първата конференция на латиноамериканската младеж. Ключова фигура в борбата за правата на латиноамериканските имигранти. Неговото стихотворение "Аз съм Хуакин" се смята за знакова творба на чиканизма.


Група за съвременна социална поезия във Фейсбук:
www.facebook.com/groups/socpoetry.bg/409538429163092/




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: whitebarde
Категория: Други
Прочетен: 316939
Постинги: 98
Коментари: 172
Гласове: 541
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930